Dersin Dili:
Türkçe
Dersin Koordinatörü:
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı bitkisel kaynaklı droglarda kalite kontrol ve standardizasyon amacıyla kullanılan yöntemler ile ilgili teorik ve pratik bilgiler vermektir
Dersin İçeriği:
Derslerde öğrencilere ekstre hazırlama, drogların ve ekstrelerin Farmakope Analizi ve standardizasyon yöntemleri ile ilgili teorik ve pratik bilgiler verilmektedir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4. Sunum. 5:Simülasyon, 6:Video, 7:Uygulamalar, 8: Vaka çözümlemeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Yazılı sınav, B: Çoktan seçmeli (test), C: Boşluk doldurma, D: Doğru yanlış, E: Sözlü sınav, F: Portfolyo, G: Derse katılım, H: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Programın öğrenme çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Bitkisel Droglarda Farmakope Analizi (Avrupa Farmakopesi’ne göre) yapar. | ÖÇ1,ÖÇ3,ÖÇ6, | 1,2,3,7 | A,G |
2) Bitkisel droglardan hareketle ekstre, infüzyon, dekoksiyon, sabit yağ ve uçucu yağ hazırlar. | ÖÇ1, ÖÇ3,ÖÇ5 | 1,2,3,7 | A,G |
3) Bitkisel ekstrelerde İTK ile referans maddelerin olup olmadığını saptayabilir. | ÖÇ1, ÖÇ3 | 1,2,3,7 | A,G |
4) HPTLC ile bitki ekstrelerinde bazı bileşiklerin teşhis ve miktar tayinini yapabilir. | ÖÇ1, ÖÇ3 | 1,2,3,7 | A,G |
5) HPLC ile bitki ekstrelerinde bazı bileşiklerin teşhis ve miktar tayinini yapabilir. | ÖÇ1, ÖÇ2 | 1,2,3,7 | A,G |
6) Sabit yağ ve uçucu yağ droglarında gerekli kalite kontrol yöntemlerini bilir ve sonuçları yorumlar. | ÖÇ2, ÖÇ6 | 1,2,3,7 | A,G |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular (Teorik) | Ön Hazırlık |
1 | BİTKİSEL DROGLARDA KALİTE STANDARTLARI | |
2 | BİTKİSEL DROGLARDA FARMAKOPE ANALİZLERİ: MAKROSKOBİK VE MİKROSKOBİK ANALİZLER | |
3 | BİTKİSEL DROGLARDA FARMAKOPE ANALİZLERİ: KURUTMADA KAYIP, SU TAYİNİ | |
4 | BİTKİSEL DROGLARDA FARMAKOPE ANALİZLERİ: KÜL TAYİNİ | |
5 | BİTKİSEL DROGLARDA FARMAKOPE ANALİZLERİ: İTK | |
6 | UÇUCU YAĞ ELDESİ VE MİKTAR TAYİNİ | |
7 | ELDE EDİLEN UÇUCU YAĞDA REFERANS BİLEŞİKLERİN İTK İLE VARLIĞININ SAPTANMASI | |
8 | SABİT YAĞ ELDESİ VE MİKTAR TAYİNİ | |
9 | SABİT YAĞLARA AİT BAZI ÇÖZÜNÜRLÜK VE İTK DENEYLERİ | |
10 | EKSTRE, İNFÜZYON VE DEKOKSİYON HAZIRLAMA VE LİYOFİLİZASYON | |
11 | EKSTRELERDE HPTLC İLE MARKER BİLEŞİK TEŞHİSİ | |
12 | EKSTRELERDE HPTLC İLE MARKER BİLEŞİK MİKTAR TAYİNİ | |
13 | EKSTRELERDE HPTLC İLE MARKER BİLEŞİK MİKTAR TAYİNİ | |
14 | EKSTRELERDE BAZI MARKER BİLEŞİKLERİN HPLC İLE TEŞHİSİ VE MİKTAR TAYİNİ | |
15 | EKSTRELERDE BAZI MARKER BİLEŞİKLERİN HPLC İLE TEŞHİSİ VE MİKTAR TAYİNİ |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | AVRUPA VE TÜRK FARMAKOPESİ |
Diğer Kaynaklar | Evans, W.C., (2009) Trease and Evans Pharmacognosy, Saunders Elsevier (16th edition) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Ders notları fotokopisi (Prof. Dr. Hasan Kırmızıbekmez) |
Ödevler | Farmakognozi alanında güncel konuların belirlenmesi sonrasında e-veritabanları ve ilgili kaynak kitapların paylaşımı |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | |||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ | |
Ara Sınav | 1 | 100 | |
Kısa Sınav | |||
Ödev | |||
Toplam | 100 | ||
Finalin Başarıya Oranı | 50 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | ||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fitoterapi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | x | |||||
2 | Fitoterapi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | x | |||||
3 | Tıbbi bitkilerin kültürü, hasatı ve drog hazırlama aşamaları ile droglardan hareketle ekstre hazırlama yöntemlerini bilir. | x | |||||
4 | Tıbbi bitkilerin bilinçli ve doğru bir şekilde kullanılması için öneriler geliştirir ve bitki ilaç etkileşmelerinin önlenmesi için stratejiler geliştirerek toplumu bilinçlendirme için gerekli girişimlerde bulunur. | x | |||||
5 | Fitoterapi alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | x | |||||
6 | Fitoterapi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | x | |||||
7 | Fitoterapi alanının daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | |||
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |