• TR
  • EN
Ders Kodu: 
DPER 619
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Kredi: 
2
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilerin detaylı bir şekilde, periodontal hastalıklarla sistemik hastalıklar arasındaki ilişkiyi, periodontal hastalıkların sınıflaması ve etiolojisini ve multidisipliner düşünebilme ve çalışabilme yetisini kazandırabilmektir
Dersin İçeriği: 

Periodontal ve sistemik hastalıklar,  periodontal hastalıkların sınıflaması, etiolojik faktörler.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Vaka izleme,5: Uygulama
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev-Vaka D: Klinik performans değerlendirme formları

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Periodontal hastalıklar ve sistemik hastalıklar arasındaki ilişkileri ve bu hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etkilerini detaylı olarak anlayabilme ve yorumlayabilme 1,3,4,8 1,2,3 A,C
Periodontal hastalıkların sınıflanması ve epidemiyolojisini toplum ağız diş sağlığı koruyucu programlarında kullanabilme 3,4,8 1,2,3 A,C
Periodontal hastalıklarda etkili olan kazanılmış risk faktörleri(sigara,alkol ve beslenme alışkanlıkları) ve bu risk faktörlerini saptayarak koruyucu ve tedavi edici uygulamalarını planlamasını yapabilme 1,3,4,8 1,2,3 A,C
Periodontal hastalıkların tedavisinde ve önlenmesinde kullanılan her türlü ilacın farmakolojik etkisini bilerek ve bireysel özelliklerini dikktate alarak uygulayabilme 1,3,4,8 1,2,3 A,C
Periodontal ve pulpa kaynaklı hastalıkların birbirleri üzerine etkilerini yorumlayarak tedavi planı yapabilme 1,3,4,8 1,2,3 A,C

Dersin Akışı

COURSE CONTENT
Week Teorical Topics                                      Teorical Topics                                     
1-2 Systemic diseases that cause destruction of periodontium,
  • Neutropenia, lazy leucocyte, papillon le fevre, down syndrome, lesions in immunocompromised patients
Carranza's Clinical Periodontology  
3-4 Esthetic considerations in periodontology Carranza's Clinical Periodontology  
5-6 Periodontal infections and risks for systemic diseases Carranza's Clinical Periodontology  
7 Antimicrobial treatment of periodontal disease Carranza's Clinical Periodontology  
8 Periodontal and endodontic interrelationships Carranza's Clinical Periodontology  
9 Periodontal and orthodontic interrelationships Carranza's Clinical Periodontology  
10 Periodontal and restorative interrelationships Carranza's Clinical Periodontology  
11 Occlusal trauma Clinical Periodontology and Implant Dentistry
12 Halitosis Clinical Periodontology and Implant Dentistry
13-14 Dentinal hypersensitivity and its treatment Periodontology 2000

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar
  • Carranza's Clinical Periodontology  

Yazar: Michael G. Newman, Henry Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza)

  • Clinical Periodontology and Implant Dentistry

Yazar: Jan Lindhe,Niklaus P. Lang,Thorkild Karring

 

  • Periodontology 2000
  • Journal of Clinical Periodontology
  • Journal of Periodontology
  • Position papers of Journal of Periodontology

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Fotokopi Paylaşılır.
Ödevler Paylaşılır.
Sınavlar Paylaşılmaz.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI NUMBER PERCENTAGE
Ara Sınav - -
Kısa Sınav - -
Ödev-Vaka - -
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   70
Yıl içinin Başarıya Oranı   30
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
No Program Learning Outcomes Contribution
1 2 3 4 5  
1 A specialist must be proficient in a wide range of skills, including investigative, analytical, problem solving, planning, communication, presentation, team building and leadership skills and has to demonstrate a contemporary knowledge and understanding of the broader issues of dental practice. The specialist should fully understand and implement these issues in clinical practice. (Professional behavior)     X      
2 Ethics and Jurisprudence: A specialist must display knowledge of the content and have a thorough understanding of the moral and ethical responsibilities involved in the provision of care to individual patients, to populations and communities. The specialist must display knowledge of contemporary laws applicable to the practice of dentistry.   X        
3 A specialist must be proficient to communicate effectively, interactively and reflectively with patients and their families, and with other health professionals involved in the patients' health care.         X  
4 A specialist in periodontology must have comprehensive knowledge of the basic sciences relevant to dentistry in general and to periodontology in particular. Moreover he/she must be proficient in all areas of clinical periodontology (Basic knowledge and critical thinking).   X        
5 A specialist in periodontology must be able to evaluate the relevant clinical conditions in such a way that a comprehensive treatment plan can be designed and appropriate treatment, taking into consideration the individual patient needs and expectations, can be provided (Diagnosis, treatment planning and patient management).     X      
6 • Be proficient in the full scope of non-surgical and surgical periodontal and implant therapy.

• Be proficient in providing each patient with an appropriate, tailor made maintenance program (Establishment and maintaining periodontal/oral health).

    X      
7  Must have the ability to keep visual and written records related to clinical practice (proffesional behavior).         X  
8 Should use the current article scanning methods and critical reading methods. Should evaluate scientific articles for their credibilities.            
9 Should plan and conclude scientific studies,analyze and interpret the findings and also shoud have gain abilities writing and oral presentation both national and international manner.            

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Arasınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü     113
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,52
Dersin AKTS Kredisi     5