Dersin Dili:
Türkçe
Dersin Amacı:
Bu ders, Medikal Fizik Metrolojisi konusunda öğrencilerin bu alandaki kariyelerine hazıralyacak bilgi aktarımını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği:
Medikal fizik birim ve nicelikleri, birim çevrimi (Uluslararası rehber), mol, radyasyon metrolojisi iyonizasyonu, optiksel radyasyon metrolojisi, düşük sıcaklık metrolojisi, medikal cihazlar için metroloji, temel uzunluk ölçümü, cihazların kalibrasyonu,ölçümlerin kalitesi
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Ders, 2: Soru-Cevap 3: Tartışma 9:Simülasyon 12: Vaka Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav , B: Sunum C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Ölçümün bir kalite meselesi ve izlenebilirliğin gerekliliklerinin anlaşılması | 1,2,3 | A,C | |
2) Metrolojinin medikal fizik mesleğinde nasıl uygulanacağını anlamak | 1,2,3 | A,C | |
3) Metroloji yöntemlerini iyonizasyon radyasyon ve optik radyasyon teknikleri uygulamalarında kullanabilme yeteneğine sahip olma | 1,2,3,12 | A,C | |
4) Cihazların okunması, kalibrasyonu ve yorulanmasından emin olma | 1,2,3,12 | A,C | |
5) Spesifik ölçümleri gerçekleştirmek için uygun cihazların değerlendirilmesinin anlaşılması | 1,2,12 | A,C | |
6) Metrolojinin teknolojik gelişmelerle güçlü ve dinamik bağının anlaşılmasının sağlanması | 3,12 | A,C | |
7) Tıbbi teknikler için ölçüm belirsizliği parametrelerinin belirlenmesinden emin olabilme | 1,2,12 | A,C | |
8)Tıbbi cihazların doğruluğu için kalite sisteminin takibini sağlayabilecek sorumluluk duygusuna sahip olma | 1 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konu | Ön hazırlık |
1 | Temel medikal fizik birimleri ve nicelikleri, Birim sembolleri için kurllar ve anlaşmalar | |
2 | Madde miktarı, Mol | |
3 | İyonize Radyasyon : Tanı Radyolojisi, Soru-Cevap Seansı | |
4 | Terapi ve Nükleer Tıp | |
5 | Vaka Çalışması : Medikal fizik tekniklerinde metroloji uygulamlarına bakış | |
6 | Soru-Cevap Seansına Devam, Tartışma | |
7 | Optiksel Radyasyon Metrolojisi: Radiometre, Fotometreve Kalorimetre | |
8 | Optiksel Radyasyon Metrolojisi: Fotometreve Kalorimetre | |
9 | Düşük Sıcaklık Metrolojisi, Medikal Cihaz Metrolojisi | |
10 | Medikal Cihaz Metrolojisi | |
11 | Uzunluk Ölçüm Temelleri | |
12 | Soru-Cevap Seansı Devamı, Tartışma | |
13 | Cihazların Kalibrasyonu | |
14 | Ölçümlerin Kalitesi |
Kaynaklar
Ders kitabı |
Reliability, calibration and metrology in ionizing radiation dosimetry, Luisiana X. Cundin
Introduction to Optical Metrology, By Rajpal S. Sirohi, CRC press Measurement and Instrumentation: Theory and Application Paperback , 2015, Alan S Morris |
Başka kaynaklar | Dose Quantities and Units for Radiation Protection, Chapter 2, Sören Mattsson and Marcus Söderberg |
Materyal Paylaşımı
Dokümanlar | Evolving Needs for Metrology in Trade, industry and Society and the role of BIPM, The SI brochure by BIPM (www.bipm.org) |
Ödevler | Vaka Çalışması, Sunumlar |
Sınavlar | İki arasınav ve 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara sınavlar | 1 | 25 |
Sunumlar | 6 | 15 |
Devamsızlık | 3 | 10 |
Toplam | 50 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yarıyıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teşhis ve tedavide kullanılan cihazların çalışma ilkelerini bilir ve kullanır | X | |||||
2 | Teşhis amaçlı kullanılan görüntüleme cihazlarının kabul testleri, kalite kontrol ve kalibrasyonlarını yapar | X | |||||
3 | Radyasyon doz ölçümünü ve hesaplamasını yapar | X | |||||
4 | Radyasyon güvenliğini sağlar | X | |||||
5 | Tıbbi görüntülerin elde edilmesi, işlenmesi, saklanması ve aktarımının yapılması ve niteliğinin geliştirilmesini sağlar | X | |||||
6 | Radyasyonun etkileri konusunda, diğer sağlık çalışanlarını ve halkı bilgilendirir | X | |||||
7 | Etkin iletişim kurar ve disiplinlerarası çalışır | X | |||||
8 | Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma tasarlama, projelendirme ve sunma konusunda yetkindir | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 03 | 48 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 16 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4.24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |