Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı öğrencilere doğal kaynaklı ilaç hammadeleri (drog) hakkında teorik bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği:
Derslerde öğrencilere bitkisel drog hazırlama, ekstre hazırlama, bitkisel drogların kimyasal bileşimleri, biyolojik etkileri, kullanılışları ile ilgili bilgi verilmektedir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4. Sunum. 5:Simülasyon, 6:Video, 7:Uygulamalar, 8: Vaka çözümlemeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Yazılı sınav, B: Çoktan seçmeli (test), C: Boşluk doldurma, D: Doğru yanlış, E: Sözlü sınav, F: Portfolyo, G: Derse katılım, H: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Programın öğrenme çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Farmakognozi tanımını yapar. Temel araştırma alanlarını bilir. | ÖÇ1,ÖÇ4,ÖÇ6, | 1,2,3 | A |
2) Tedavide kullanılan bitkilerin kimyasal bileşenlerini, farmakolojik etkilerinini ve kullanım amaçlarını bilir | ÖÇ1, ÖÇ4,ÖÇ5 | 1,2,3 | A |
3) Primer ve sekonder metabolit gruplarını bilir. Primer ve sekonder metabolit farkını bilir. | ÖÇ4, ÖÇ7 | 1,2,3 | A |
4) Flavonoit, izoflavonoit, antosiyanin, tanen ve ksanton gibi polifenolik bileşiklerin tanımını ve temel yapılarını bilir. | ÖÇ1, ÖÇ4 | 1,2,3 | A |
5) Polifenolik bileşikce zengin olan drogların isimlerini etkilerini ve kullanılışlarını açıklar. | ÖÇ1, ÖÇ2 | 1,2,3 | A |
6) Terpen ve steroit yapısındaki sekonder metabolitler ile bu grup bileşikleri içeren önemli tıbbi bitkileri bilir. | ÖÇ6, ÖÇ7 | 1,2,3 | A |
7) Alkaloitlerin tanımını ekstraksiyonu, teşhisi, sınıflandırması ve biyolojik etkilerini bilir. | ÖÇ2, ÖÇ4, | 1,2,3 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular (Teorik) | Ön Hazırlık |
1 |
FARMAKOGNOZİNİN TANIMI, ARAŞTIRMA ALANLARI,
İNFÜZYON VE DEKOKSİYON HAZIRLAMA |
|
2 | TEMEL BİYOSENTEZ YOLAKLARI, PRİMER METABOLİTLER; HOMOJEN VE HETEROJEN POLİSAKARİTLER | |
3 |
PRİMER METABOLİTLER; LİPİTLER VE LİPİTLERLE İLGİLİ BİLEŞİKLER
LEKTİNLER, SİYANOGENETİK GLİKOZİTLER, GLUKOZİNOLATLAR, BETALİNLER |
|
4 |
SEKONDER METABOLİTLER; FENOLİK BİLEŞİKLERE GİRİŞ, FENOLİK ASİTLER
KUMARİNLER, LİGNANLAR, FLAVONOİTLER |
|
5 |
İZOFLAVONOİTLER, ANTOSİYANİNLER
TANENLER, KİNONİK BİLEŞİKLER |
|
6 |
TERPENOİT VE STEROİTLERE GİRİŞ
MONOTERPENLER, SESKİTERPEN LAKTONLAR |
|
7 | UÇUCU YAĞLAR, UÇUCU YAĞLARIN KİMYASAL BİLEŞENLERİ, ELDE ETME YÖNTEMLERİ | |
8 |
UÇUCU YAĞ İÇEREN BAZI ÖNEMLİ TIBBİ BİTKİLER
İRİDOİTLER, DİTERPENLER, DİTERPEN YAPISINDAKİ ÖNEMLİ SEKONDER METABOLİTLER VE KAYNAKLARI |
|
9 |
TRİTERPENLER VE STEROİTLER
SAPONİNLER, SAPONİN İÇEREN ÖNEMLİ BİTKİLER |
|
10 |
KARDİYOTONİK GLİKOZİTLER, ETKİLERİ VE ETKİ MEKANİZMALARI
KARDİYOTONİK GLİKOZİT İÇEREN ÖNEMLİ TIBBİ VE ZEHİRLİ BİTKİLER |
|
11 | KAROTENOİTLER , KAROTENOİTLERİN ÖNEMİ VE KAROTENOİT KAYNAKLARI | |
12 |
ALKALOİTLER: TANIMI, SINIFLANDIRMASI, EKSTRAKSİYON VE TEŞHİSLERİ
BİYOSENTEZLERİ VE FARMAKOLOJİK ETKİLERİ |
|
13 | TROPAN,PİROLİZİDİN KİNOLİZİDİN VE PİPERİDİN YAPISINDAKİ ALKALOİTLER, İZOKİNOLİN ALKALOİTLERİ, MONOTERPEN İNDOL ALKALOİTLERİ, b-KARBOLİN ALKALOİTLERİ | |
14 | ERGO ALKALOİTLERİ, İMİDAZOL TÜREVİ ALKALOİTLER | |
15 | PSÖDO ALKALOİTLER PÜRİN BAZLARI |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Bruneton, Jean (1999) Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants (2. Edition)
Springer-Verlag |
Diğer Kaynaklar | Evans, W.C., (2009) Trease and Evans Pharmacognosy, Saunders Elsevier (16th edition) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Hızlandırılmış Farmakognozi Eğitimi ders notları fotokopisi (Prof. Dr. Hasan Kırmızıbekmez) |
Ödevler | Farmakognozi alanında güncel konuların belirlenmesi sonrasında e-veritabanları ve ilgili kaynak kitapların paylaşımı |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | |||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ | |
Ara Sınav | 1 | 100 | |
Kısa Sınav | |||
Ödev | |||
Toplam | 100 | ||
Finalin Başarıya Oranı | 50 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | ||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fitoterapi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | x | |||||
2 | Fitoterapi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | x | |||||
3 | Tıbbi bitkilerin kültürü, hasatı ve drog hazırlama aşamaları ile droglardan hareketle ekstre hazırlama yöntemlerini bilir. | x | |||||
4 | Tıbbi bitkilerin bilinçli ve doğru bir şekilde kullanılması için öneriler geliştirir ve bitki ilaç etkileşmelerinin önlenmesi için stratejiler geliştirerek toplumu bilinçlendirme için gerekli girişimlerde bulunur. | x | |||||
5 | Fitoterapi alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | x | |||||
6 | Fitoterapi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | x | |||||
7 | Fitoterapi alanının daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | |||
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2.7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |