• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PRG 717
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilere doğal kaynaklı ilaç hammadeleri (drog) hakkında teorik bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği: 

Derslerde öğrencilere bitkisel drog hazırlama, ekstre hazırlama, bitkisel drogların kimyasal bileşimleri, biyolojik etkileri, kullanılışları ile ilgili bilgi verilmektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4. Sunum. 5:Simülasyon, 6:Video, 7:Uygulamalar, 8: Vaka çözümlemeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav, B: Çoktan seçmeli (test), C: Boşluk doldurma, D: Doğru yanlış, E: Sözlü sınav, F: Portfolyo, G: Derse katılım, H: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Programın  öğrenme çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Farmakognozi tanımını yapar. Temel araştırma alanlarını bilir. ÖÇ1,ÖÇ4,ÖÇ6, 1,2,3 A
2) Tedavide kullanılan bitkilerin kimyasal bileşenlerini, farmakolojik etkilerinini ve kullanım amaçlarını bilir ÖÇ1, ÖÇ4,ÖÇ5 1,2,3 A
3) Primer ve sekonder metabolit gruplarını bilir. Primer ve sekonder metabolit farkını bilir. ÖÇ4, ÖÇ7 1,2,3 A
4) Flavonoit, izoflavonoit, antosiyanin, tanen ve ksanton gibi polifenolik bileşiklerin tanımını ve temel yapılarını bilir. ÖÇ1, ÖÇ4 1,2,3 A
5) Polifenolik bileşikce zengin olan drogların isimlerini etkilerini ve kullanılışlarını açıklar. ÖÇ1, ÖÇ2 1,2,3 A
6) Terpen ve steroit yapısındaki sekonder metabolitler ile bu grup bileşikleri içeren önemli tıbbi bitkileri bilir. ÖÇ6, ÖÇ7 1,2,3 A
7) Alkaloitlerin tanımını ekstraksiyonu, teşhisi, sınıflandırması ve biyolojik etkilerini bilir. ÖÇ2, ÖÇ4, 1,2,3 A

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular (Teorik) Ön Hazırlık
1 FARMAKOGNOZİNİN TANIMI, ARAŞTIRMA ALANLARI,

İNFÜZYON VE DEKOKSİYON HAZIRLAMA

 
2 TEMEL BİYOSENTEZ YOLAKLARI, PRİMER METABOLİTLER; HOMOJEN VE HETEROJEN POLİSAKARİTLER  
3 PRİMER METABOLİTLER; LİPİTLER VE LİPİTLERLE İLGİLİ BİLEŞİKLER

LEKTİNLER, SİYANOGENETİK GLİKOZİTLER, GLUKOZİNOLATLAR, BETALİNLER

 
4 SEKONDER METABOLİTLER; FENOLİK BİLEŞİKLERE GİRİŞ, FENOLİK ASİTLER

KUMARİNLER, LİGNANLAR, FLAVONOİTLER

 
5  İZOFLAVONOİTLER, ANTOSİYANİNLER

TANENLER, KİNONİK BİLEŞİKLER

 
6 TERPENOİT VE STEROİTLERE GİRİŞ

MONOTERPENLER, SESKİTERPEN LAKTONLAR

 
7 UÇUCU YAĞLAR, UÇUCU YAĞLARIN KİMYASAL BİLEŞENLERİ, ELDE ETME YÖNTEMLERİ  
8 UÇUCU YAĞ İÇEREN BAZI ÖNEMLİ TIBBİ BİTKİLER

İRİDOİTLER, DİTERPENLER, DİTERPEN YAPISINDAKİ ÖNEMLİ SEKONDER METABOLİTLER VE KAYNAKLARI

 
9 TRİTERPENLER VE STEROİTLER

SAPONİNLER, SAPONİN İÇEREN ÖNEMLİ BİTKİLER

 
10 KARDİYOTONİK GLİKOZİTLER, ETKİLERİ VE ETKİ MEKANİZMALARI

KARDİYOTONİK GLİKOZİT İÇEREN ÖNEMLİ TIBBİ VE ZEHİRLİ BİTKİLER

 
11 KAROTENOİTLER , KAROTENOİTLERİN ÖNEMİ VE KAROTENOİT KAYNAKLARI  
12 ALKALOİTLER: TANIMI, SINIFLANDIRMASI, EKSTRAKSİYON VE TEŞHİSLERİ

BİYOSENTEZLERİ VE FARMAKOLOJİK ETKİLERİ

 
13 TROPAN,PİROLİZİDİN KİNOLİZİDİN VE PİPERİDİN YAPISINDAKİ ALKALOİTLER, İZOKİNOLİN ALKALOİTLERİ, MONOTERPEN İNDOL ALKALOİTLERİ, b-KARBOLİN ALKALOİTLERİ  
14 ERGO ALKALOİTLERİ, İMİDAZOL TÜREVİ ALKALOİTLER  
15 PSÖDO ALKALOİTLER PÜRİN BAZLARI  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Bruneton, Jean (1999) Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants (2. Edition)

Springer-Verlag
 

Diğer Kaynaklar Evans, W.C., (2009) Trease and Evans Pharmacognosy, Saunders Elsevier (16th edition)

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Hızlandırılmış Farmakognozi Eğitimi ders notları fotokopisi (Prof. Dr. Hasan Kırmızıbekmez) 
Ödevler Farmakognozi alanında güncel konuların belirlenmesi sonrasında e-veritabanları ve ilgili kaynak kitapların paylaşımı
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ  
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ  
Ara Sınav 1 100  
Kısa Sınav      
Ödev      
Toplam   100  
Finalin Başarıya Oranı   50  
Yıl içinin Başarıya Oranı   50  
Toplam   100  

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Fitoterapi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.         x  
2 Fitoterapi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.       x    
3 Tıbbi bitkilerin kültürü, hasatı ve drog hazırlama aşamaları ile droglardan hareketle ekstre hazırlama yöntemlerini bilir.       x    
4 Tıbbi bitkilerin bilinçli ve doğru bir şekilde kullanılması için öneriler geliştirir ve bitki ilaç etkileşmelerinin önlenmesi için stratejiler geliştirerek toplumu bilinçlendirme için gerekli girişimlerde bulunur.         x  
5 Fitoterapi alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.       x    
6 Fitoterapi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.     x      
7 Fitoterapi alanının daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.       x    

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Ödev      
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü     74
Toplam İş Yükü / 25 (s)     2.7
Dersin AKTS Kredisi     3